Stjärnborgs

En plats där vi ser på hela människan

Styrka för kvinnor

Styrka för kvinnor 2Muskelstyrka som ger inre styrka
Det är vanligt för män att vilja stoltsera med de välpumpade musklerna som de jobbat fram med åtskilliga timmars gymövningar. För kvinnor är det däremot fortfarande lite ovanligare att muskelträna, och för de som gör det hänger många fördomar med om hur en kvinna ska se ut och bete sig. Det är överraskande att vi inte kommit längre än så, men egentligen finns inte mer att göra åt det än att strunta i fördomarna och föregå med gott exempel. Styrka för kvinnor är inte för att härma de styrketränande männen, utan för att åtnjuta den personliga friheten att även som kvinna ta hand om sin kropp på bästa möjliga sätt.

 

Smart träning för kvinnor
Det är en del aspekter att tänka på när man börjar styrketräna mer intensivt. Om idealet är mängder av muskler i likhet med många styrketränande män, så kan detta leda till besvikelse. Kvinnor har nämligen oftast mycket mindre testosteron i kroppen än män, och då det här är ämnet som svarar för muskelbyggandet betyder det att kvinnor inte kan bygga lika stora muskelmassor som en man. Kvinnor som styrketränar på ett naturligt sätt, utan doping, blir vanligen inte muskelknippen. Deras kroppar blir mer tonade och välformade, med en snygg och rak hållning. Själva träningen ser likadan ut för kvinnor och män, för vi är ju byggda på samma sätt med identiska muskelgrupper som tränas på identiska sätt. För båda gäller att om man vill bygga muskler så måste man öka på vikterna undan för undan – genom ansträngning växer styrkan. Dessutom gäller det att se till att träna hela kroppens muskulatur och inte bara till exempel armar och mage. För att förebygga skador och för att överlag bli starkare så måste kroppens muskler tränas i balans till varandra.

 

Tänk på att äta rätt
Vad gäller kosthållningen när man styrketränar så finns det skillnader mellan kvinnor och män. Kvinnor ska äta färre kolhydrater, men fler kalorier. Det är vanligt att kvinnor får i sig för få kalorier och då har träningen mindre effekt. Fett är också viktigt för att bilda snygga muskler, så det är viktigt för kvinnor att tänka på att få i sig fett från goda källor, som till exempel nötter och fet fisk. Just fet fisk kombinerar både bra fett och protein, vilket även det är en viktig näringskälla för en styrketränande kvinna. Framför allt magert kött är att föredra, i kombination med fågel, mejeriprodukter och ägg.